Een betere website
Je bent hier: Home - Over - BLog: Een betere website
Geen cookies meer. Geen data-afdracht. Geen advertenties. Geen idee wie deze site bezoekt.
Geen Content Management Systeem. Geen database. Geen A/B-testing. Geen statistiek.
En ik hou nog wel van statistiek. Heus waar.
Anoniem, from scratch
Je bent hier anoniem. Niemand kijkt met je mee. Er wordt geen profiel van je aangemaakt. Niemand zal op basis van dit bezoek advertenties aan je tonen. Er is hier geen algoritme.
Ik heb geprobeerd een site op te bouwen ā from scratch, ooit was ik front-end developer, vandaar ā die aansluit bij mijn waarden, mijn kunstenaarschap en mijn mens-zijn.
Dat vertaalt zich in een low-tech website met een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk. Vrij van Big Tech. Immers: We kunnen zonder Big Tech!
Of... We kunnen het op zān minst proberen.
Minder vervuilend
Eerst had ik een WordPress-website met diverse Google-plugins en weet ik veel wat voor ongein. Het zag er allemaal heel erg gelikt uit. Best eigen ook. Maar mijn website bleek ook enorm vervuilend te zijn. Ik scoorde een F. Slechts 20% van alle websites waren vervuilender dan die van mij.
Ik besloot het roer om te gooien. Ik heb van de ene op de andere dag mijn shiny website verwijderd en vervangen door degene die jij nu bekijkt.
Ik scoor nu een C! Daarmee laat ik 64% van het wereldwijde web achter mij.
Bovenal: Door zelf de regie te nemen heb ik ook een beetje plezier teruggekregen. Niets zo leuk als zelf dingen maken. Liefst met tastbare materialen in mijn analoge atelier. Maar zo ik gebruik maak van digitale techniek: dan op deze manier.
Laat van je horen!
Goed. Geen idee of er mensen op mijn website komen. Mocht je het leuk vinden om toch even van je te laten horen, laat dan een berichtje achter via de contactpagina.
En mogelijk bouw ik in de toekomst nog wel een gastenboek!
Wil jij nou ook een milieuvriendelijke(re) website? Doe even inspiratie op bij Low-Tech Magazine.
Tags: low-tech, duurzaamheid, website, Big Tech
Geplaatst op: