Zo’n animatieproject is erg leuk om uit te voeren, maar het behelst wel wat meer dan het tekenen van een paar poppetjes. In dit eerste deel behandel ik het idee en de voorbereiding van de videoclip.
Evva kwam bij Studio Edward Kobus terecht dankzij Friesland Pop. Deze Friese organisatie koppelt met het project ‘Sa fier fan hûs’ bands en filmmakers aan elkaar.
Met de stappen uit dit eerste deel ben je alvast goed op weg om een tekenfilm te maken. Maar er komt meer bij kijken! Lees ook:
In dit artikel behandel ik de volgende onderdelen:
Ik begin altijd met het maken van een projectdocument. Hiermee zorg ik ervoor dat ik overzicht houd, en dat inzichtelijk is in welke fase het project zich bevindt. Vaste onderdelen van zo’n projectdocument zijn bijvoorbeeld de eisen en randvoorwaarden die aan het project worden gesteld, maar ook de planning.
Een projectdocument is feitelijk een verantwoording voor alle gemaakte keuzes. Het voorkomt onduidelijkheid en zorgt ervoor dat iedere betrokkene wordt meegenomen in het (creatieve) proces.
Aan de basis van een creatief product als een tekenfilm of videoclip ligt een idee. Soms komt zo’n idee vanzelf, maar je kunt er ook actief mee bezig. In het geval van ‘Dark Sea’ ben ik goed gaan luisteren naar de muziek. Ik stelde mezelf daarbij vragen: wat hoor ik, wat voel ik daarbij, welke beelden komen er bij me op?
Het is verstandig om alle ideeën die je opdoet zo snel mogelijk te noteren. Dit hoeft niet direct heel mooi te worden uitgewerkt, als je het later maar kunt begrijpen.
Zelf werk ik graag met mindmaps gecombineerd met kleine simpele schetsjes. Hiermee kan ik connecties leggen tussen verschillende associaties en ontstaan er als vanzelf nieuwe verbanden die uiteindelijk tot een origineel concept moeten leiden.
De tekst, de muziek en de sfeer van ‘Dark Sea’ gecombineerd met de twee Friese gemeenten leverde bij mij al snel het idee op dat ik Friesland onder water moest zetten en in het decor dat dan ontstaat een verhaal moest vormgeven over een jongen en een meisje die elkaar in die zee moeten zien te vinden.
Dit eerste idee is uiteindelijk ook het idee geworden dat ik aan de band heb gepresenteerd. Maar niet nadat ik ook andere ideeën heb bedacht.
Met email en tekst kom je een heel eind, maar als het gaat om de verwachtingen die je van elkaar hebt, kun je elkaar het best een aantal keer ‘real life’ spreken. Of, als het niet anders kan, via beeldbellen.
Ik neem in de planning in mijn projectdocument altijd een aantal contactmomenten op. Zo zorg ik ervoor dat ik op de juiste koers blijf zitten en tijdig feedback op mijn werk heb.
De gesprekken aan het begin van het traject met Evva heb ik andere andere benut, om mijn idee kunnen pitchen. Dat idee werd meteen positief ontvangen. Maar was dat niet zo geweest, dan was dit het perfecte moment geweest om bij te sturen.
Uiteindelijk gaf Evva ook nog een aantal extra uitgangspunten mee: De clip mocht best een wat esoterisch karakter krijgen met betrekking tot kleurgebruik en symboliek. Verder was er voor mij vooral veel vrijheid.
Wat ik erg vaak en graag doe als laatste stap in de voorbereiding is…: Afkijken.
Ik had een vaag idee voor een video, ik kende de verwachtingen van mijn opdrachtgevers. Hoe zou ik daar nu een geslaagde videoclip van maken?
Ik besloot inspiratie te vergaren door 2 acties: Het maken van een moodboard en het analyseren van drie muziekvideo’s.
Om mijn idee al zoveel mogelijk te visualiseren, besloot ik opzoek te gaan naar beelden die mijn denkrichting het best zouden representeren. Deze heb ik in een collage verwerkt tot een beeld dat de beoogde sfeer alvast moet treffen.
Je kunt op meerdere manieren aan de slag met een moodboard. Een echte aanrader is om met een grote stapel tijdschriften, een schaar en lijm aan de slag te gaan. Knip alle beelden en teksten uit die je kunt gebruiken en verwerk ze in een collage.
Maar online kun je natuurlijk ook veel materiaal vinden. Via Google images kun je op basis van een zoekterm veel materiaal vinden. Social media platform Pinterest is ook ideaal om verrassend beeldmateriaal te vinden.
Bij het maken van een animatie is het altijd een goed idee om te kijken hoe anderen het hebben aangepakt. Stel dat ik een kleipoppenanimatie zou gaan maken, dan zou ik toch zeker eerst een hoop kleipoppenanimaties willen zien om begrip te krijgen van wat er allemaal mogelijk is.
Voor deze analyse besloot ik een aantal videoclips te zoeken die raakvlak hadden met mijn idee. Op het gebied van muziek en thematiek. Uiteindelijk kwam ik tot 3 video’s en noteerde hierbij drie punten die ik mee zou kunnen nemen en punten waar ik beter van weg zou kunnen blijven.
Het gaat hier duidelijk niet om afkijken, maar wel het verkennen van mogelijkheden. Door de analyse en het moodboard voor te leggen aan mijn opdrachtgevers had ik een extra check om te kijken of mijn gedachtengang aansloot bij hun verwachting.
Ik zet de drie video’s hier op een rijtje. Wellicht kun jij achterhalen door welke elementen ik me heb laten inspireren? Ga snel verder naar deel 2 en 3 (binnenkort beschikbaar) om te kijken of je gelijk hebt!
Video 1: The Beatles – Yellow Submarine
Tja, een video die zich onderwater afspeelt en ook nog geanimeerd is. Dan kun je niet om deze klassieker heen.
Video 2: Father John Misty – Date Night
Deze videoclip is uitgekozen op basis van de animatietechniek, en het alternatieve muziekgenre
Video 3: Air – Don’t be light
Air is qua genre een van de invloeden van Evva. Deze geanimeerde video sluit daar uitstekend op aan.